Firmaprofil og historie !

Nederst på siden kan du læse historien om den gamle glasmaler slægt.

Weidingerglas er specialister i dekoration af glas og porcelæn!

Weidingerglas - Startet i 1943, drives idag som en moderne familieejet industrivirksomhed, med keramisk dekoration af glas og porcelæn som hovedområde. Produktionen er hovedsagligt til hjemmemarkedet, og export til de skandinaviskelande, Grønland og Færøerne.

Weidingerglas har hele sin produktion i Gladsaxe. Råvarerlageret med over 1000 europaller med mere end 1.000.000 enheder, står klar til at blive dekoreret af vore 18 medarbejdere, som præmier eller gaver efter kundernes specielle behov.

Hvad laver weidinger !

Vi løser opgaver af mange forskellige arter. inden for følgende hovedområder:

Direkte salg af præmier til klubber, foreninger og firmaer til sponsorbrug !

Weidingerglas er specialister i præmier. Vore præmier er hovedsageligt "pæne" præmier, præmier der kan bruges. Vi fører alle kendte designmærker som Royal Copenhagen, Holmegaard, Rosendahl, Menu og mange mange flere, samt en stor kollektion af egne varer i glas, Krystal, porcelæn og stentøj. Vi har også et stort udvalg i Metalpokaler samt Pins og Medaljer. Vi er meget gode til special medaljer, samtidig med at vi er i den rimelige prisklasse.

Fremstillng af Firmagaver efter opgave.

Weidingerglas leverer gaver til mange firmaer, store som små. Vi er specialister i at fremstille specielle gaver i samarbejde med kunden, og hvor vi kommer med ideer til en unik gave. Eksempler på gaverne går helt fra 4.000 gaver til et stort service firma til et enkelt håndmaler Kongeligt Porcelæns fad som special gave fra FLS til en russisk kunde. Af store sager kan også nævnes Gammel Dansk glas, der da mærket var på sit højeste fik 400.000 glas pr. leverence.

Ingen ordre er for store og ingen er for små - Prøv os!

Reklamekrus.

Vi har altid over 150.000 ReklameKrus på lager i forskellige designs, klar til at blive dekoreret her på fabrikken, med netop den reklame der passer til DIN virksomhed. Dansk arbejde i høj kvalitet.Tryk HER, læs mere og få et tilbud!

Dekoration af glas og porcelæn for Hotel og Restaurant grossister.

Vi fungerer som underleverandører til de større grossister inden for Hotel og Restaurationsbranchen, du vil derfor, ubevist, støde på vort arbejde mange steder rundt om i din hverdag, på hospitaler, hoteller, institutioner etc.etc.

Special opgaver

Vi kan nævne nogle af mere specielle ting vi har løst og løser. Flasker til en ny svensk vodka. Nye glas til Kongeskibet, fremstillet i krystal, nøjagtigt magen til de eksisterende. 7L skilteflasker til ABSOLUT til udstilling i lufthavne m.m.. Pipetter til laboratorieindustrien. Mundblæst ølglas til ny specialøl for Carlsberg. Udstillingsmateriale i Krystal for en større producent af brillestel, speciel oplukkere til Jernbane Cafeen, osv. osv. Der har været hundredevis af meget specielle opgaver igennem mere end 70 år på markedet.

 

Traditioner i over 100 år

Familien Weidinger kom i 1888 til Holmegårds Glasværk ved Næstved. Familien kom som andre gode glashåndværkere fra Böhmen, og arbejdet med at dekorerer bl.a. Christiansborg servicet, et service der stadig anvendes ved den kongelige nytårskur, var en af de mange opgaver der blev løst. Senest i 2013, stod familiefirmaet bag en produktion af nye glas til Kongeskibet Dannebrog. Dronningen ønskede glas magen til de der allerede var på skibet, en opgave Weidingerglas løste til ros.

Weidinger familien ca. år 1900, Anton og Johanne med sønnen Fritz yderst til venstre. Optaget hos en fotograf i Næstved.

 

HISTORIE

Skulle du være intereseret i at vide mere om den gamle familie, og den industri-historie de var en del af, kan du læse lidt videre her.

Gammel glasmager- og glasmaler-slægt

Året var 1888 da Anton Weidinger med sin hustru Johanne og 5 børn, hvoraf det mindste kun var 1 år gammel, drog ud på den lange, besværlige rejse fra Kassel i Tyskland til den lille landsby Fensmark i udkanten af Holmegaards Mose. Som det var skik og brug dengang, rejste glasmagere med hele familien fra glasværk til glasværk over hele Europa, når der af en eller anden grund ikke var mere arbejde til dem, hvor de boede. Det kunne være fordi et glasværk lukkede, en ovn brændte sammen og en ny først skulle bygges, hvad der normalt kunne tage flere måneder, eller at forholdene var for dårlige.

Glasmagerne var kort sagt et af datidens farende folk, som gerne rejste langt for at finde arbejde. De var efterspurgte overalt i Europa, især hvis de kom fra Böhmen og havde lært deres meget specielle hvidtglasmagerfag der.

Anton Weidinger, som var født, opvokset og udlært som glasmaler på et glasværk i det nordvestlige Tjekkoslovakiet, som dengang hed Böhmen (nu Tjekiet). Glasmalere og for den sags skyld også slibere, var en vigtig del af glasværket. Det var ikke alt det glas der kom ud af produktionen der var ”første klasse”, og de varer der havde blærer, sten eller ramber i glasset blev sendt i maleriet eller til sliberen. Disse håndværkere udnyttede deres kunst til at bruge disse glas på en måde der ”skjulte” fejlene, og var dermed med til at hæve produktiviteten og indtjeningen på glasværkerne.

Anton og Johanne dekoreret på glas, formentlig lavet omkring år 1900, længe før computeren.

Kunsten at lave drikkeglas af klart glas og med slebne mønstre var noget man især var berømt for i Böhmen, og de smukke böhniske drikkeglas var et af datidens statussymboler og meget eftertragtede, hvilket man naturligvis vidste på Holmegaards Glasværk. Siden 1857 havde glasværket udliciteret flaskeproduktionen til bl.a. Kastrup Glasværk og koncentrerede sig herefter om at fremstille især serviceglas og mange forskellige husholdningsglas. Det var en fremsynet beslutning. Efterspørgslen steg år for år, og produktionen havde svært ved at følge med. Det betød, at man fik brug for stadig flere glasmagere med forstand på hvidtglasproduktion, og i løbet af de næste 30 år indvandrede adskillige Böhmiske glasmagere med deres familier til Holmegaard, og der opstod efterhånden et meget specielt lille samfund med en noget fremmedartet kultur omkring glasværket.

På Holmegaard var det – som på alle andre glasværker i Europa – skik og brug, at der blev stillet en bolig til rådighed for de tilrejsende håndværkere. Således kunne også Anton Weidinger og hans kone Johanne straks ved ankomsten flytte ind i et af de små huse. Den ældste søn Frantz var 11 år, da familien ankom til Holmegaard, så han begyndte efter datidens skik også straks at arbejde på glasværket og få år senere fulgte hans bror Paul efter. Traditionen var, at når en dreng fyldte 10 år, fik har automatisk arbejde som hyttedreng på glasværket. Det vil sige som arbejdsdreng og som regel hos sin far. På den måde lærte faderen sin søn op, og arbejdet gik helt naturligt i arv.

Anton Weidingers 2 ældste sønner – Frantz og Paul – blev udlært hvidtglasmagere på Holmegaard. Den tredje søn Frederik (kaldet Fritz) valgte også en karriere med glas, og kom i lære hos Anton som glasmaler. Mange år senere gik Fritz Weidingers søn Gerner i sin faders fodspor, blev uddannet glasmaler og startede senere sit eget firma WEIDINGERGLAS i Gladsaxe, hvor hans søn Erik – Anton Weidingers oldebarn - i dag driver virksomheden videre sammen med to ”tipoldebørn”.

Frantz Weidinger giftede sig som 25 årig med en datter fra en anden glasmagerfamilie, fik 2 døtre og arbejdede på Holmegaard til sin død i 1943.

Paul Weidinger drog som så mange andre unge glasmagere på valsen ned gennem Europa, da han var udlært. Efter nogle år på valsen, nåede han til Holland, mødte en datter af en lokal glasmagerfamilie, giftede sig og fik 2 sønner. Efter omkring 20 år på et glasværk i Leerdam rejste han tilbage til et job på Holmegaard. Den yngste søn var allerede taget til Danmark for at studere, men den ældste af sønnerne valgte blive i Holland, og slægten Weidinger har stadig en gren i Holland.

2 døtre giftede sig med mænd fra lokalområdet, og havde ligesom deres mænd arbejde, som havde forbindelse med glasværket.

I dag har Anton og Johanne Weidinger 123 efterkommere – 110 i Danmark, 13 i Holland – og 6. generation er i dag først i 30’erne, så det varer næppe længe, før 7. generation ser dagens lys. Kun tre af Weidinger-slægtens 123 efterkommere arbejder stadig med glas – nemlig i Weidingerglas, som er landskendt for sine mange gaveartikler og præmier.

Et udvalg af varer lavet på WEIDINGER GLASHYTTE.

Som tidligere nævnt var Gerner Weidinger udlært og havde arbejdet i nogle år på Holmegaard. i 1943 fik trangen til at have sit eget firma ham til at rejse til København. Gerner startede Weidingers Glasmaleri på Nørrebrogade 5. I 1948 købte han en ejendom på Dickens Alle 13 i Søborg og flyttede firmaet "ud på landet". Forretningen gik godt, men der var ikke mange glas at få, da al glas industri, som resten af Europa lå i ruiner. Så kom ideen med at lave sit eget glasværk. Man smeltede bl.a. bilruder fra opklodsede biler og blandede det med nyt glas. På god "fremmedarbejder vis" så havde Gerner en del fætre der var glasmagere. De rejste ind til København og blæste glas hele søndagen, det færdiggjorte man så i løbet af ugen. Også denne forretning gik godt, men da der kom gang i fabrikkerne bl.a. i det østlige europa, blev konkurencen for hård og glasværket WEIDINGER GLASHYTTE lukkede. Weidingers Glasmaleri fortsatte sit virke, og blev i 1976 omdannet til Weidingerglas A/S.

Fritz (Friderich) med hans danske kone Signe (smededatter fra Fensmark) og deres 5 børn. Weidingerglas grundlægger Gerner står yderst til højre (venstre side af fotoet). Billedet er tager i 1932.

I dag er slægtens danske medlemmer spredt over det meste af landet – dog med en vis overvægt til Sjælland og Københavns området - og de beskæftiger sig med alt andet end glas. Kun Antons 2 ældste sønner giftede sig med døtre af udenlandske glasmagere – alle andre efterkommere har giftet sig med etnisk danskere. I disse tider må det siges at være en særdeles hurtig, problemfri og vellykket integration – som startede allerede med 2. generation.

I 2009 kom så en ny Anton til, Anton Weidinger søn af Claus Weidinger og tip-tipoldebarn af gamle Anton og den eneste der er i direkte far/søn-linie. Nu bliver det spændende at se om Anton d.2 også får lyst til glas, og kan fortsætte med sin far i WEIDINGERGLAS.

Anton JR. taler glas med sin bedstemor !